Lotnicze: Balony
Rekord Polski pilotów Aeroklubu Leszczyńskiego
Balonem w stratosferę







Rekordowy lot odbył się 8 lutego, jednak dziś wynik został potwierdzony przez komisarza sportowego. Start nastąpił z miejscowości Złoczew k. Sieradza. Po 75 minutach lotu Mirosław Kowalski i Mikołaj Janc osiągnęli wysokość 10 067 m. To rekord Polski dla balonów klasy AX-8, czyli o objętości do 3 tysięcy metrów sześciennych. Poprzedni rekord, ustanowiony w 2001r wynosił 9603m.
- Do lotu przygotowywaliśmy się od dwóch lat – powiedział Radiu Elka Mirosław Kowalski, mieszkający w Wolsztynie pilot Aeroklubu Leszczyńskiego – testowaliśmy zarówno sprzęt, jak i nasze organizmy, testy odbywały się między innymi w komorze niskich ciśnień, odbyliśmy też kilka lotów treningowych na wysokości ponad 7 kilometrów. Największym problemem, jak przyznaje Kowalski, było niskie ciśnienie atmosferyczne. - Na takiej wysokości palnik balonu po prostu gaśnie, musieliśmy się wspomagać specjalną instalacją – mówi pilot – wyzwaniem była też temperatura, która spadła do minus 57 stopni Celsjusza. Mimo to dwugodzinny lot przebiegł bez przykrych niespodzianek.
Po skontrolowaniu przez komisarza sportowego, wynik czeka na akceptację komisji balonowej i AP. Kiedy zostanie oficjalnie potwierdzony, będzie to już czwarty rekord Polski Mirosława Kowalskiego. Ma on już bowiem na koncie rekord odległości (486,5 km), długotrwałości (12h 47min) i długotrwałości w klasie AX7 (8h 57min). Razem z Mikołajem Jancem dokonał też pierwszego w historii przelotu balonem przez Bałtyk dwa lata temu.
W tym temacie:
Zobacz także:
Najbliższe wydarzenia
Wideo
12.07.2025
![]() Żużel/2025 | |
![]() |
06.07.2025
Janusz Kołodziej po meczu Moonfin Malesa Ostrów - Fogo Unia Leszno 34:56 Żużel/2025 |
![]() |
06.07.2025
Grzegorz Zengota po meczu Moonfin Malesa Ostrów - Fogo Unia Leszno 34:56 Żużel/2025 |
![]() |
07.06.2003
Speedway Gala 2003 z okazji 65 rocznicy powstania klubu Unia Leszno Żużel/2005-2001 |
Komentarze
Ale to jeszcze nie Gwiazda Polski
www.youtube.com/.../
80 lat temu na Polanie Chochołowskiej rozpoczęto napełnianie Gwiazdy Polski - ówcześnie największego na świecie balonu stratosferycznego, który z dwuosobową załogą, miał pobić wysokościowy rekord świata i dostarczyć danych na temat promieniowania kosmicznego.
1 700 zł / m-c
wynajem, Święciechowa
40 000 zł
sprzedaż, Leszno
1 500 zł / m-c
wynajem, Wilkowice
Meteor – polskie jedno i dwustopniowe rakiety meteorologiczne na stały materiał pędny, przeznaczone do badania górnych warstw atmosfery, w tym kierunków i siły wiatrów na wysokościach od 18 do ponad 50 km. Rakiety Meteor zaprojektowali inżynierowie warszawskiego Instytutu Lotnictwa (m.in. profesor Jacek Walczewski, Adam Obidziński), a produkowane były przez zakłady WSK-Mielec.
Od roku 1965 do kwietnia 1970 roku z kosmodromu znajdującego się 5 km od Ustki[4] odbywały się starty rakiet typu "Meteor". Program kontynuowano do roku 1974, wynosząc rakiety z terenu doświadczalnego ośrodka rakietowego z okresu wojennego znajdującego się na zachód od Łeby.
Długość kadłuba rakiety wynosiła około 4,5 metra i była większa niż nowszej wersji, używanej od 1968 roku, angielskiej rakiety sondażowej Petrel. "Meteor-2" nie był produkowany seryjnie, zaś prototyp był prawie ośmiokrotnie droższy od egzemplarza seryjnego w wersji "1". Wynosił ładunek użyteczny o masie 10 kg, który stanowiła odzyskiwana na spadochronie sonda "RAMZES"
Zaprojektowano wersję rozwojową rakiety "Meteor-4", o ciągu dziesięciokrotnie większym niż "Meteor-2", która mogłaby osiągnąć pułap ponad 100 kilometrów[12]. Rakieta według projektu miała mieć długość ponad 5 metrów i masę 407 kg, z czego 10 kg stanowiła masa ładunku użytecznego. Wysokość około 120 kilometrów osiągałaby po 175 sekundach
Jesteście żałośni... :)
Raczej troposfery, ale na pewno nie poza granicę tylko zbliżyli się do granicy troposfery....
5 400 zł
Ford Mondeo, Leszno
55 965 zł
Fiat Ducato, Leszno
1 zł
Audi A5, Leszno
Teraz wyobraźcie sobie że byli nie wiele wyżej niż himalaiści wchodzący na piechotę na najwyższy szczyt ziemi.
Jak to mówią punkt widzenia zależy od punktu siedzenia
.